La începutul lunii aprilie am aterizat, la propriu, pe tărâmul cavalerilor din poveşti – insula-fortăreaţă Malta. Între timp, cavalerii maltezi din acele basme au fost înlocuiţi, încet-încet, cu valurile de turişti.

Pentru a uşura lectura şi a prezenta, pe cât posibil, o imagine de ansamblu a mini-călătoriei noastre, voi enumera în cele ce urmează, câteva motive/obiective turistice verificate care ar putea fi luate în considerare în vederea unei viitoare călătorii.

Valleta

Capitala Valleta este, cu siguranţa, un obiectiv turistic ce nu trebuie ratat. Micul oraş cu iz istoric, locuit de aproximativ 6000 de persoane, construit ca o fortăreaţă, atrage anual mii de turişti. Călători de toate vârstele împânzesc, în orice anotimp al anului, străzile înguste, labirintice ale cetăţii cavalerilor maltezi. Arhitectura caselor oraşului-cetate este, într-adevăr, deosebită. Balcoanele din lemn, specifice zonei, se pot observa în aproape orice clădire iar la colţurile străzilor, fântânile, sculpturile votive, diferitele blazoane sau însemne istorice atrag atenţia călătorilor.

Valleta. Malta

Valleta. Malta

Văzut din depărtare, oraşul pare un frumos castel de nisip. Piatra de culoarea mierii, folosită la ridicarea clădirilor militare (forturi, bastioane, ziduri de apărare medievale) te îndeamnă să afli secretele şi poveştile oraşului ridicat acum aproape 500 de ani. De altfel, această cromatică aurie, ne va însoţi pe tot parcursul călătoriei noastre.

Valleta. Malta

Valleta. Malta

Suferind de-a lungul timpului ca urmare a încercărilor de cucerire a fortăreţei, oraşul este avariat serios şi în timpul raidurilor aeriene din cel de-al Doilea Război Mondial. Însă, restaurată atent şi păstrând cu stricteţe arhitectura tradiţională, capitala Maltei este, începând cu anul 1980, înscrisă pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO.

Pont: pentru o mai bună cunoaştere a trecutului insulei, şi implicit al Valletei, trebuie să mergi neapărat la una din cele două reprezentări istorice audio-vizuale: The Malta Experience şi/sau Valleta Living History.

Valleta. Malta

Valleta. Malta

Valleta. Malta

Valleta. Malta

Valleta. Malta

Valleta. Malta

Valleta. Malta

Valleta. Malta

Valleta. Malta

Valleta. Malta

 

Musai de văzut în Valleta: Catedrala Sf. Ioan Botezătorul (St John Co-Cathedral). Finalizat în anul 1577 şi dedicat Sfântului Ioan Botezătorul, sfântul patron al Ordinului Cavalerilor Ioaniţi, lăcaşul de cult “ascunde” nenumărate comori. Exteriorul catedralei nu suprinde deloc, pare unul obişnuit, şi nu te-ai aştepta ca în interior să descoperi ceva extraordinar. Este de ajuns să faci un singur pas înăuntrul catedralei pentru a-ţi da seama că te afli într-un adevărat muzeu. Pereţii sunt sculptaţi cu diferite motive sau cruci malteze acoperite cu foiţe de aur. Opt capele situate de-a lungul navei, prezintă subdiviziunile (numite “langue”) ordinului: Castiliană şi Portugheză, Aragoneză, de Auvergne, Germanică, Franceză, Provenciană, Anglo-Bavareză şi Italiană. În fiecare dintre aceste capele vei regăsi tablouri, sculpturi, podoabe specifice zonei respective.

Fără a intra prea mult în detalii despre somptuozitatea şi extravaganţa catedralei, trebuie reţinut doar impresia copleşitoare pe care o ai vizitând minunatul lăcaş de cult.

Iar dacă artistul Caravaggio este unul dintre pictori tăi favoriţi, aici este locul unde îi poţi admira o parte dintre superbele picturi.

Catedrala Sf. Ioan Botezătorul (St John Co-Cathedral). Malta

Catedrala Sf. Ioan Botezătorul (St John Co-Cathedral). Malta

Catedrala Sf. Ioan Botezătorul (St John Co-Cathedral). Malta

Catedrala Sf. Ioan Botezătorul (St John Co-Cathedral). Malta

Detalii despre acest obiectiv turistic poţi găsi la adresele: http://www.stjohnscocathedral.org/

Mdina, vechea capitală a insulei

Un alt  oraş istoric care sigur te va surprinde este Mdina. Cu o istorie bogată, apărut încă din vremea fenicienilor şi a romanilor, micuţul oraş este absolut superb. Ridicat pe o culme deluroasă, oraşul-cetate poate fi uşor de observat de la kilometri depărtare şi, îndată ce ai trecut de Poartă Principală – care alături de Poarta Grecilor, constituie cele două intrări în cetate – vei fi cuprins imediat de farmecul medieval al acestuia.  Interzis aproape în totalitate circulaţiei auto, Mdina adăposteşte în zilele noastre aproape 300 de locuitori (pe care, cel mai probabil, nu ai să-i observi prin preajmă). Străzile înguste, cu iz istoric, mărginite de case şi palate construite, majoritatea, în secolul XV,  te vor purta într-o călătorie în timp.

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Mdina. Malta

Pont: vizitează oraşul seara, după ce majoritatea turiştilor au plecat. Oraşul tăcerii îşi intră în drepturi şi vei putea simţi mult mai bine în atmosfera specifică de acum câteva sute de ani.

Marsaskala,  satul pescăresc

În Marsaskala am ajuns mai mult din greşeală. Voiam să ajungem în alt sat pescăresc, Marsaxlokk, dar cu autobuzul ne-am descurcat mai greu. Nu am stat mult în acest mic sat şi nici nu prea ne-a impresionat. Un mic golf în care sunt ancorate câteva vase, un turn, o faleză şi câteva restaurante nu ne-au convins să revenim prea curând aici.

 

Sliema – oraşul promenadei

În Sliema am fost cazaţi. Oraşul este mic şi situat la doar câţiva kilometri de capitala Valleta. Construită relativ recent şi începând a fi locuită din secolul XIX, mica urbe îmbină stilul architectural clasic cu cel modern. În partea de sud a oraşului, spre Valleta, se pot vedea clădirile nou construite, din “sticlă” şi ceva mai înalte decât restul. Partea de nord este rezervată promenadei lungi de aproximativ 5 kilometri şi a hotelurilor de la malul mării iar partea centrală, formată între cele două şi situată oarecum pe o culme, constituie ţesutul istoric al oraşului.

Sliema. Malta

Sliema. Malta

Sliema. Malta

Sliema. Malta

Promenada, Triq It-Torri în limba locală, este locul potrivit pentru o lungă plimbare de-a lungul ţărmului stâncos şi sculptat în diferite forme de apa mării. De-a lungul promenadei se găsesc şi Băile Romane. O atracţie a zonei reprezentată de un soi de piscine naturale. Totuşi, se numesc ele băi romane, dar mai multe surse le indică originea în epoca victoriană…

Sliema. Malta

Sliema. Malta

Sliema. Malta

Sliema. Malta

Băile Romane. Sliema. Malta

Băile Romane. Sliema. Malta

Băile Romane. Sliema. Malta

Băile Romane. Sliema. Malta

Pont: mergi cu ferry-boat-ul pe ruta Sliema – Valleta şi invers. Costă şi durează puţin, orarul de funcţionare este potrivit iar priveliştea celor două oraşe te va impresiona cu siguranţă.

De evitat: porţiunea de drum dintre Sliema şi St. Julian’s, oraşul vecin din vest. În luna aprilie, aşadar în extrasezon, acest drum îngust şi cu o singură bandă pe sens, era aglomerat bine, bine. Timpul petrecut în trafic ajungea chiar şi la 20 de minute pentru un singur kilometru. Nu mi-ar plăcea să aflu cum se circulă pe aici în lunile din plin sezon.

Atracţii pentru copii

 Fabrica şi locul de joacă Playmobile (Playmobile Fun Park Malta)

Situat în sud-estul insulei, locul de joacă este mic, chiar micuţ şi are două zone, dintre care una în aer liber, un mic restaurant şi, bineînteles, un magazin pentru suveniruri.

Din experienţa noastră, timpul pe care îl poţi petrece aici este cam de 2-3 ore şi spaţiile de joacă sunt potrivite, mai degrabă, pentru copii cu vârste cuprinse între 3 şi 10 ani.

Cum era de aşteptat, locul de joacă este dotat cu o mulţime de figurine şi jucării Playmobile.

Preţul jucăriilor din magazinul de suveniruri este cam acelaşi cu cel din România, suprinde însă, varietatea acestora.

Din păcate, ca şi în alte locuri turistice situate din afara Valletei, şi aici se ajunge cam greu cu mijloacele de transport în comun.

Detalii despre acest obiectiv găseşti aici: http://www.playmobilmalta.com/

Playmobile. Malta

Playmobile. Malta

Playmobile. Malta

Playmobile. Malta

Playmobile. Malta

Playmobile. Malta

Popeye Village – parc tematic

Situat în partea de nord-vest a insulei, parcul tematic este un sătuc format cam din 20 de case, fiecare cu specificul ei. Istoria acestui sat turistic, pitoresc, aşezat într-un frumos cadru natural, începe în anii ’80, când aici au avut loc filmările pentru muzicalul „Popeye” ce l-au avut în rol principal pe regretatul actor Robin Williams. După încetarea filmărilor, satul construit a început să fie exploatat turistic.

După părerea noastră, Satul lui Popeye este dedicat copiilor ceva mai mărişori, începând de la vârsta de 5-6 ani. Toată lumea va fi probabil încântată, dar cei mai mari vor înţelege mai bine cum stă treaba cu programele de animaţie, teatrul de păpuşi, muzeul sau mini-platoul de filmare special amenajat.

Şi aici, din nou, o mică problemă cu mijloacele de trasport în comun. Există un singur autobuz care ajunge în sat şi circulă din oră în oră.

Detalii despre acest obiectiv găseşti aici: https://popeyemalta.com/index.html

Popeye Village. Malta

Popeye Village. Malta

Popeye Village. Malta

Popeye Village. Malta

Popeye Village. Malta

Popeye Village. Malta

Popeye Village. Malta

Popeye Village. Malta

Popeye Village. Malta

Popeye Village. Malta

PS: Pentru tăticii pasionaţi de istoria celui de-Al Doilea Război Mondial, chiar lângă parc, se află o construcţie militară.

Popeye Village. Malta

Popeye Village. Malta

Malta National Aquarium

Acvariul Naţional este situat în partea de nord-est a insulei. Reprezintă o atracţie turistică pentru călătorul de orice vârstă. Clădirea ce adăposteşte muzeul acvatic este nouă, modernă. Experienţa este plăcută, educativă, de scurtă durată, totuşi. Situat pe coasta ţărmului stâncos, acvariul se încadrează perfect în peisaj. În complexul muzeal poţi găsi, de asemenea, un magazin pentru suveniruri, un restaurant, o terasă destul de mare pe malul mării şi un loc de joacă în aer liber pentru copii.

Şi aici se ajunge greu cu autobuzul aşa că ar fi bine să-ţi plănuieşti bine călătoria.

Detalii despre acest obiectiv găseşti aici: https://www.aquarium.com.mt/

Acvariul Naţional. Malta

Acvariul Naţional. Malta

Vedere din apropierea Acvariului Naţional din Malta

Vedere din apropierea Acvariului Naţional din Malta

Ce NU ne-a plăcut în Malta
Mijloacele de transport în comun, detalii aici: https://www.publictransport.com.mt/

Deşi ne place să credem că ne descurcăm în stabilirea traseelor de vizitare şi în alegerea celor mai bune rute de transport, sistemul mijloacelor de transport din Malta, format în principal din autobuze, ne-a cam dat peste cap.

Autobuzele nu sosesc la timp şi cu greu poţi ajunge la o destinaţie cu un singur autobuz. De cele mai multe ori trebuie să schimbi doua-trei autobuze.

Staţiile sunt foarte apropiate una de alta iar şoferul opreşte doar dacă îi faci semn cu mâna. În cazul în care autobuzul este ceva mai aglomerat, acesta nu mai opreşte deloc în staţie şi poţi aştepta liniştit o oră până când vine următorul – această completare este valabilă, în principal, pentru autobuzele ce au ca destinaţie obiective turistice şi, mai ales, pentru cele care circulă în weekend.

Şi, probabil cel mai interesant, unele autobuze au porţiuni de traseu continuu sau ceva de genul acesta. Ca să fie mai uşor de înţeles, exemplificăm prin ciudata noastră experienţă.

De la aeroport către hotelul unde am fost cazaţi am folosit autobuzul.  Destinaţia a fost staţia „Torri”, din Sliema. Când am vrut să ne întoarcem la aeroport, am bănuit că ar trebui să luam autobuzul în sens invers, cum de altfel părea să arate şi pe hartă, din staţia cu acelaşi nume, situată pe trotuarul opus. Ei bine, nu! Pentru aeroport a trebuit să luam autobuzul din aceeaşi staţie în care am coborât când am venit de la aeroport 🙂

Traficul, deşi noi am mers în luna aprilie, când nu era „sezon”,  este extrem de aglomerat în anumite zone şi îngreuneză şi mai mult călătoria.

Ferry-boat-urile, în schimb, circulă bine şi sunt o bună alternativă.

Lipsa autenticităţii şi a spiritului local

Spre deosebire de alte ţări, în Malta nu am simţit deloc spiritul local. Este foarte adevărat că arhitectura clădirilor avea un stil aparte, construite majoritatea din piatra de culoare galbenă, dar cam atât. Senzaţia generală a fost că ne aflăm într-un adevarat Turn Babel. Cu greu am reuşit să identificăm localnicii în „marea” de italieni, britanici, francezi, nemţi etc. Iar printre singurele dăţi când auzeam limba locală, un soi de arabă cu influenţe italiene şi britanice, era în autobuz când vocea înregistrată ne anunţa ce staţie urmează 🙂

Informaţii utile şi concluzii

*** Dacă nu beneficiezi de transport asigurat de agenţia de turism sau de hotel, etc,  pentru vizitarea obiectivelor turistice ale insulei, planifică-ţi din timp şi cu grijă toate traseele.

*** Pentru a putea atinge, fără grabă, toate obiectivele interesante ale insulei, rezervă-ţi o excursie de cel puţin 7 zile.

*** Cazarea (în luna aprilie) şi micul dejun la Hotel Diplomat (4 stele, cică…)https://www.booking.com/hotel/mt/howardjohnsondiplomathotel.ro.html – pentru o cameră triplă şi timp de 4 nopţi, pe noi ne-au costat 310 EUR. Situat în Sliema, hotelul are un aer de anii ’70, mobila din cameră şi  restaurantul contribuind din plin la acest „farmec”. Camera, în schimb, a fost spaţioasă, curată şi îngrijită zilnic iar baia era proaspăt renovată, mobilată recent şi încăpătoare. Totuşi, după standardele noastre, nu prea arata a 4 stele, dar….

*** Merită să mergi cu copiii în Malta?  Înclin să cred că dacă reuşeşti să rezolvi problema transportului, merită. Pe lângă atracţiile sus menţionate (Playmobile Park, Popeye Village, Acvariul Naţional), ai noştri kinderi, de 3 ani şi respectiv 9 luni, au părut încântaţi de plimbările cu ferry-boat-ul, nenumăratele scări ale Valletei, plaja şi relifeul calcaros din Mellieha, alergatul pe străzile pustii ale vechiului oraş Mdina

Mellieha, Malta

Mellieha, Malta

*** Este Malta o destinaţie de vis? Per ansamblu, Malta este o destinaţie plăcută, interesantă, dar nu ştiu dacă poate fi încadrată pe o listă a priorităţilor de vizitat. Dacă se iveşte o ocazie bună de a o vizita, fă-o şi bucură-te de oraşele istorice, fără a avea, totuşi, aşteptări prea mari.

***